Sprzedaż w czasie kryzysu

Ile czasu ze mną spędzisz: 2 minut

Czas kryzysu to czas cięć budżetowych. Paradoksalnie w czasie wzrostów można traktować marketing luźniej bo i tak „jakoś” wychodzimy na plus. W czasie kryzysu „jakoś samo” się kończy. Jeśli wcześniej zadbałeś o proces sprzedażowy w czasie kryzysu czerpiesz bonusy w postaci mniejszych spadków i łagodniejszego przejścia przez ten czas.

Kryzys w 2008 roku pokazał że dobrze przygotowana strategia marketingowa pozwalała lepiej przejść przez kryzys a podjęte w czasie kryzysu działania i nie redukowanie budżetów a ich optymalizacja pozwoliły na szybsze i większe wzrosty po kryzysie. Ograniczenie budżetów marketingowych lub rezygnacja z nich powodowało długoterminowe straty – długie i ciężkie wychodzenie z kryzysu.

Do przepracowania:

✔Strategia której olbrzymia część małych i średnich firm nie posiada. W jaką stronę zmierza Twój biznes, jakie są cele biznesowe, priorytety i przewaga nad konkurencją. Masz mniej klientów i więcej czasu? To doskonały czas który można zagospodarować nie na martwienie się ale opracowanie strategii.
✔Realne spojrzenie na sytuację. nie spodziewajmy się sukcesów ale raczej ograniczenia strat. Wyniki akcji marketingowych są mniej przewidywalne w czasie dużej zmienności czynników zewnętrznych.
✔Oparcie się na faktach i danych. Czy znasz potencjał rynku, wartość koszyka, swoje koszty stałe. Odczucie i intuicja to za mało by skutecznie działać. Jak mawiała Panna Dociekliwska w Wielkiej Ucieczce Dziadka Walliamsa – „fakty, fakty, fakty”
✔Detale. W czasie kryzysu ważniejsze od akcji wizerunkowych i rozwoju marki jest wsparcie sprzedaży, efektywna obsługa klienta, dbałość o jego doświadczenie z naszą marką, jakość naszych produktów i usług.
✔Promocje. W czasie kryzysu wzrasta wrażliwość klientów na promocje, konkursy.
✔Lojalność i zaufanie. Klienci (zarówno B2C jak i B2B) są bardziej lojalni w stosunku do firm które w ich mniemaniu pomogły im przejść przez trudny czas. Właściciele firm zacieśniają współpracę z firmami na których mogą polegać, które są elastyczne i dopasowują się do ich potrzeb.

To co nie pomaga to przede wszystkim przeciwieństwo powyższych czyli:
❌Obcinanie budżetów. Nie chodzi o to żeby wydawać pieniądze bezmyślnie lub tak samo jak do tej pory ale wydawać je w bardziej przemyślany sposób.
❌Działania chaotyczne, pod wpływem chwilowych emocji, intuicji bez przemyślanej strategii.

Źródło przemyśleń:

https://nowymarketing.pl/a/42141,jak-wspierac-sprzedaz-w-czasie-kryzysu-marketingowe-go-i-no-go