Co zjeść?!
Metoda opisane w książce Briana Tracy „Zjedz tę żabę” składa się z 21 wskazówek. Podsumować można je jednym zdaniem – „zrób każdego dnia najtrudniejsze zadanie jako pierwsze, najszybciej jak to możliwe”. Najgorsze/najtrudniejsze zadanie to najczęściej to zadanie które odkładasz na potem, unikasz go zajmując się zadaniami mniej ważnymi – włącza Ci się prokastynacja przez duże P ;-). Dzięki temu że wykonasz je na samym początku dnia spokój i satysfakcja oraz ulga z już wykonanego najgorszego/najtrudniejszego zadania da Ci energię i motywację na całą resztę dnia.
Książka napisana w amerykańskim stylu kładąca duży nacisk na osiągnięcie sukcesu. Poniżej w skrócie opisuję wszystkie 21 wskazówek. Jak zauważysz można by je zebrać w sumie w kilka punktów bo reszta to rozbudowa lub kontynuacja innych. To zresztą czynię w podsumowaniu. Jeśli rozpoczynasz przygodę z planowaniem to mogę Ci polecić tą książkę. Każdy z rozdziałów kończy się jakimś zadaniem do wykonania dzięki czemu z książką w ręce możemy zacząć naukę planowania. Jeśli już masz za sobą kilka książek o podobnej tematyce to nic nowego możesz tu nie odkryć.
Wskazówki z „Zjedz tą żabę”
1. Nakryj do stołu
Zdecyduj co jest Twoim celem, zaplanuj go w czasie. Kiedy chcesz go osiągnąć. Podziel cel na mniejsze części oraz nadaj im też jakieś ramy czasowe – terminy osiągnięcia. Zbuduj codzienny harmonogram zadań przybliżających Cię do celu głównego. Żyj z ołówkiem w ręce tak żeby nie stwierdzić po czasie że świetnie wykonałeś nikomu niepotrzebną pracę. Spisuj cele, analizuj, dziel i działaj.
2. Planuj dzień z wyprzedzeniem
Planuj z wyprzedzeniem i przygotowuj listy zadań bieżących jak i okresowych i długoterminowych. Odhaczaj zadania już zrealizowane i aktualizuj na bieżąco posiadane listy wg. aktualnych potrzeb i zmian które zachodzą w Twoim życiu.
3. Stosuj zasadę 80/20 gdzie się da
Czyli to do czego sprowadza się tytuł książki. 20% Twoich zadań będzie odpowiadać za 80% celu który chcesz osiągnąć. Nie skupiaj się na 80% zadań które dają Ci mało efektów. Skup się w pierwszej kolejności na tych zadaniach które dają największy efekt. Niestety są to zadania najtrudniejsze, najbardziej monotonne lub mozolne i wymagające od Ciebie 100% skupienia. To właśnie tytułowa „żaba”.
4. Zastanów się nad konsekwencjami
Ucz się planować długoterminowo i przewidywać jak realizowane teraz zadania wpływają na Twoje długoterminowe cele. Myśl w długim terminie o gratyfikacji/celu który chcesz zrealizować a nie skupiaj się na bieżących przyjemnościach.
5. Zwlekanie kontrolowane
Unikaj robienia … ale najmniej ważnych zadań które kuszą swoją prostotą i nieskomplikowaniem ale nie za dużo wnoszą w drodze do osiągnięcia naszych najważniejszych celów. Unikaj robienia … i deleguj co tylko można bez szkody dla Twoich planów i celów.
6. Nieustannie stosuj metodę ABCDE
To nic innego jak nadawanie priorytetów dla zadań.
- „A” to zadania najważniejsze,
- „B” które powinieneś wykonać,
- „C” które byłoby warto wykonać,
- „D” zadania do wydelegowania
- „E” to zadania które kiedyś były w jakimś stopniu istotne ale teraz możesz je usunąć ze swojej listy.
7. Koncentruj się na zagadnieniach kluczowych
Kluczowe zagadnienia to zadania za które jesteś osobiście odpowiedzialny, których nie możesz wydelegować i od których zależy dalsza praca zarówno Ciebie jak i całego zespołu. Bez wykonania tych zadań nie ruszysz z wykonaniem kolejnych i przyblokujesz zespół.
8. Zasada trzech zadań
Nie jesteś w stanie zrobić wszystkiego. Ale jesteś w stanie zrobić to co najważniejsze i jest to zdaniem autora książki wystarczające by odnieść sukces. Jeśli miałbyś wybrać tylko jedno z zadań które miałbyś wykonać danego dnia to które zadanie to by było.
9. Dobrze się przygotuj, zanim rozpoczniesz
Przygotuj się do wykonania najważniejszego dla siebie zadania. Jeśli masz pod ręką zgromadzone wszystkie potrzebne informacje i narzędzia potrzebne do wykonania zadania wykonasz je szybciej i sprawniej oraz ograniczysz wymówki które uniemożliwią Ci rozpoczęcie pracy.
10. Krok po kroku, czyli od beczki do beczki
Dąż do celu krok po kroku, regularnie przybliżając się do jego realizacji. Ważne jest zachowanie dyscypliny i nie tracenie głównego celu z przed oczu. Jak daleko sięga wzrok tak daleko jesteś w stanie dojść.
11. Podwyższaj swoje kwalifikacje
Dąż do doskonaleniu swoich umiejętności w kluczowych dla siebie obszarach. Czytaj książki, e-booki i artykuły, słuchaj audiobooków, uczestnicz w szkoleniach i spotkaniach biznesowych.
12. Okaż swoje szczególne zdolności
Zidentyfikuj w czym jesteś naprawdę dobry i skup się na kluczowych zadaniach które wykorzystują Twoje mocne strony.
13. Rozpoznaj swoje główne ograniczenia
Uzupełnienie a raczej ciąg dalszy poprzedniej wskazówki. Zidentyfikuj zwoje ograniczenia. Co Cię powstrzymuje w osiągnięciu swoich celów i wykonaniu najważniejszych zadań? Dlaczego nie jesteś jeszcze u celu? Skup się na usunięciu czynnika który spowalnia Twoje postępy. Tutaj możesz wykorzystać poprzednie wskazówki jak np. doskonalenie swoich umiejętności lub odpowiednie przygotowanie się do wykonania zadania.
14. Wywieraj presję na siebie
Tylko nie liczni są wstanie sami się kontrolować. Wymagaj od siebie więcej niż inni wymagają od Ciebie. Pilnuj swoich celów i wywieraj na siebie nieustanną presję żeby wykonać kluczowe zadania. Stań się swoim własnym trenerem.
15. Maksymalne wykorzystanie energii
Dbaj o swoje siły i energię. Jeśli jesteś niewypoczęty, głodny lub odwodniony nie jesteś w stanie w pełni skupić się nas czekających na Ciebie zadaniach. Dbaj o swoje zdrowie, dietę, aktywność fizyczną i unikaj wypalenia. Staraj się realizować zadania w porze dnia w której jesteś najbardziej wypoczęty i pełen energii. Dbaj o regularny odpoczynek w ciągu tygodnia jak i roku (dłuższe wakacje).
16. Motywuj się do działania
Szukaj okazji i szans w każdej trudnej sytuacji. Staraj się zmieniać przeciwności w powód do dalszego działania, do mocniejszego motywowania się. Przyjmij odpowiedzialność za to co Cię spotyka i nie obwiniaj innych ludzi lub okoliczności. Dzięki temu unikniesz frustracji i szukania wymówek a zyskasz motywację do szukania rozwiązań w każdej trudnej sytuacji.
17. Nie daj się uzależnić technice
Technika ma służyć a nie zniewalać i ograniczać Twój czas.
18. Plasterki salami i ser szwajcarski
Gdy zadanie wydaje się przytłaczające podziel je na mniejsze kawałki. Autor przytacza dwie techniki „Plaster Salami” oraz „Ser szwajcarski” ale spokojnie znajdziecie ich więcej.
Plaster Salami
Polega na rozplanowaniu zadania, wykonaniu konkretnego wycinka i powtarzaniu tej czynności ciągle od nowa. Jeśli wykonamy jeden z kawałków często z rozpędu wykonujemy kolejne. Sprawdza się w zadaniach które wymagają chronologicznej kolejności.
Ser szwajcarski
Zrób dziurę w swoim zadaniu, wykonaj dowolny jego wycinek. Zrób cokolwiek żeby posunąć się do przodu. Dzięki temu z dnia na dzień zmniejszy się Twój kawałek sera / Twoje zadanie do wykonania.
19. Strategia wydzielania czasu
Przygotuj duże bloki czasu, zarezerwuj konkretny czas na wykonanie dużych i ważnych zadań które wymagają skupienia.
20. Stan wyższej konieczności
Pilność objawiająca się na szybkim rozpoczynaniu zadań i pracy w skupieniu. Nie czekaj i nie zwlekaj z tym co ważne, właściwa chwila może nigdy nie nadejść. Zacznij działać. Korzystaj z stanu „flow” i naucz się go w sobie wywoływać.
21. Każde zadanie traktuj indywidualnie
Pracuj w pełnym skupieniu na jednym zadaniem. Im dłużej nad nim pracujesz tym Twoja efektywność jest mniejsza dlatego musisz się na bieżąco motywować mając przed sobą cel główny.
Podsumowanie
Całość podsumowałbym w tych pięciu punktach:
- Pod koniec dnia zrób listę zadań na dzień następny
- Przyjrzyj się tej liście, oznacz zadania metodą ABCDE i korzystając z zasady 80/20
- Wybierz swoje najważniejsze zadanie
- Przygotuj/zgromadź na kolejny dzień wszystkie materiały i informacje które pozwolą Ci sprawnie rozpocząć i zakończyć pracę
- Pilnuj się żeby zacząć pracę od najważniejszego zadania i nie przerywać pracy
Książkę przeczyłem chyba w 2010 roku. Pierwsza książka o zarządzaniu sobą w czasie i poradach jak ujarzmić natłok zadań. Mi bardzo pomogła w rozpoczęciu planowania kiedy to jeszcze zapisywałem zadania w książkowym kalendarzu, nadawałem im priorytety oraz czasy realizacji. Przyznam szczerze że z sentymentem wspominam ten czas. Jak porównacie opisywane przeze mnie wydanie z obecnym zauważycie pewne różnice wynikające z tego że obecne bardziej uwzględniają wszechotaczającą nas technologię.
Książka napisana w prosty i przejrzysty sposób. Pomaga uporządkować sprawy nie tylko zawodowe. W wielu środowiskach Brian Tracy jest żywą legendą, mimo to nie sięgnąłem dotąd po żadną inną z jego licznych książek. Być może dla niektórych przedstawione tam metody to oczywiste oczywistości, ale często wiedza nie idzie w parze z naszymi nawykami.
Świetna na początek dla osób próbujących uporządkować swoje zadania, jak i dla tych którzy już kiedyś tego próbowali – jako inspiracja i przypomnienie.
Rada, którą najbardziej wziąłem sobie do serca to wykonanie najtrudniejszej, najbardziej stresującej i nielubianej rzeczy z listy do zrobienia jak szybko się da. Wtedy reszta dnia wygląda już zupełnie inaczej bo najgorsze mamy za sobą i niepotrzebnie się nie stresujemy i nie przeciągamy tego, co i tak musimy zrobić – np. kontakt z klientem w celu poinformowania go, że coś z jego zamówieniem poszło nie tak.
W 2010 roku potrzebowałem do uświadomienia sobie pewnych rzeczy właśnie tej książki.